مقامات اوگاندا از روز جمعه ۱۱ مورد دیگر عفونت ابولا را گزارش کرده‌اند که افزایشی نگران‌کننده را در شمار موارد این بیماری خونریزی‌دهنده مرگبار فقط در اندکی بیش از یک ماه پس از آغاز شیوع آن در بخش دورافتاده‌ای در این کشور آفریقای شرقی نشان می‌دهد.

Ebola

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس جین روث آسنگ، وزیر بهداشت اوگاندا روز یکشنبه اعلام کرد ۹ نفر دیگر در منطقه کلانشهری کامپالا، پایتخت این کشور، آزمایش مثبت ابولا پیدا کرده‌اند که به دو مورد قبلا شناسایی‌شده در روز جمعه اضافه می‌شود.

یک مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت در آفریقا هفته پیش در توصیف وضعیت پرچالش برای کارکنان بهداشتی گفت شیوع ابولا در اوگاندا دارد «به سرعت دارد تحول پیدا می‌کند».

مقامات بهداشتی اوگاندا تایید کرده‌اند که از ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) ۷۵ مورد عفونت ابولا شامل ۲۸ مرگ ناشی از آن رخ داده است. در حال حاضر ۱۹ مورد فعال بیماری وجود دارد.

این آمار رسمی افرادی را شامل نمی‌شود که احتمالا پیش از تایید شیوع بیماری ابولا در یک جامعه کشاورزی در ۱۵۰ کیلومتری غرب شهر کامپالا درگذشته‌اند.

هراس از اینکه ابولا به فواصل دورتر از مرکز شیوع بیماری انتشار پیدا کند، مقامات بهداشتی اوگاندا را واداشته است که قرنطینه عمومی مداومی را اعمال کنند که شامل منع رفت‌وآمد شبانه در دو منطقه از پنج منطقه کامپالا که موارد ابولا را گزارش می‌کنند، است. این اقدامات  پس از آن به کار گرفته شدند که یک مرد دچار عفونت ابولا که از یک کانون شیوع ابولا به کامپالا سفر کرده بود، به بیمارستان عمومی اصلی این شهر مراجعه کرد.

در حال حاضر، هیچ واکسن تاییدشده‌ای برای «سویه سودان» ویروس ابولا که در اوگاندا در حال چرخش است، وجود ندارد.

مقامات اوگاندا تا روز پنجشنبه بیش از ۱۸۰۰ فرد در تماس با بیماران ابولا را ثبت کردند که ۷۴۷ نفر آنها دوره ۲۱ روزه زیر نظر قرار گرفتن برای نشانه‌های احتمالی این بیماری را تکمیل کرده بودند که خود را به صورت یک تب ویروسی خونریزی‌دهنده بروز می‌دهد.

ردیابی تماس‌ها یک اقدام اساسی برای جلوگیری از انتشار بیماری‌های واگیری مانند ابولا است.

ویروس ابولا از طریق تماس با مایعات بدنی شخص دچار عفونت یا اقلام آلوده‌شده انتشار پیدا می‌کند. علائم این بیماری شامل تب، استفراغ، اسهال، درد عضلانی و گاهی خونریزی داخلی و خارجی است.

دانشمندان دقیقا نمی‌دانند که مخزن طبیعی ویروس ابولا چیست، اما گمان می‌کنند که نخستین شخص دچار عفونت در شیوع ویروس را از طریق تماس با حیوان آلوده یا خوردن گوشت خام کسب کرده باشد. مقامات اوگاندایی هنوز در حال بررسی منبع شیوع فعلی هستند.

اوگاندا تا به حال چندین بار دچار شیوع ابولا شده است، از جمله یک بار در سال ۲۰۰۰ که باعث کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر شد. شیوع ابولا در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ باعث کشته شدن بیش از ۱۱۰۰۰ نفر شد که بزرگترین تلفات ناشی از این بیماری بود.

ویروس ابولا در سال ۱۹۷۶ در دو شیوع همزمان در سودان جنوبی و کنگو شناسایی شد که در روستایی در نزدیکی رودخانه ابولا رخ دادند و نام بیماری از نام همین رودخانه گرفته شد.                                                                                                                                                                                                                                                                                      

کد خبر 714639

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha